Aftellen is nu echt begonnen... - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Barry Belle - WaarBenJij.nu Aftellen is nu echt begonnen... - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Barry Belle - WaarBenJij.nu

Aftellen is nu echt begonnen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Barry

19 Juli 2005 | Afghanistan, Kabul

Dinsdag 19 juli

Allereerst iedereen bedankt voor de vele reacties en mailtjes de afgelopen weken weer. Ben alweer over de helft van mijn tweede gedeelte van de uitzending! Het gaat nu wel heel erg snel, vandaag nog twee weken en ik ben alweer thuis. Dit zal dus wel mijn één na laatste dagboekbericht gaan worden. Eerlijk gezegd zou ik het helemaal niet erg vinden als ik nu tot 1 september hier zou mogen zitten. Na twee mooie weken in Nederland bevalt het mij hier ook weer prima. Ik heb weer even kunnen opladen en zit weer vol energie. Heb nog twee weken om dit te verbruiken. Toen ik van recup terugkwam werd al snel duidelijk dat bepaalde districten niet meer bereikbaar waren, omdat de weg door verscheidene overstromingen op bepaalde plaatsen was weggeslagen. Hierdoor is het waarschijnlijk niet meer mogelijk om nog een keer naar Andarab te gaan. Verder heb ik toch wel weer vele mooie missies mogen draaien. René is afgelopen vrijdag weer teruggekomen van zijn recup, dus ik heb bijna twee weken opgetreden als missiecommandant. Je draagt dan de verantwoordelijkheid over een hele missie, maar ook over de voorbereidingen, de gesprekken, de veiligheid van de mannen, de verbindingen en de afhandeling. Je merkt dat je dan toch weer een stuk alerter moet zijn dan wanneer je als plaatsvervanger optreedt. Ineens krijg je te maken met het feit dat mannen moe worden, pauze willen of het niet eens zijn met mijn eigen beveiligingsplan. Gelukkig worden dit soort zaken allemaal in goed overleg uitgesproken en besloten. Ik kijk dan ook met een zeer tevreden gevoel terug over de afgelopen twee weken.

Dinsdag 5 juli ben ik met Jan op pad geweest naar Nahrin. Hij was dan op papier wel missiecommandant, maar omdat het mijn district is was ik uitvoerend in charge. Het was een eendaagse missie, waarbij we al na een half uur na vertrek goed werk konden doen. We troffen een auto aan in de sloot en een man die ernaast lag. Het één had trouwens niets met het ander te maken, want de man naast de auto had een beroerte gekregen en de chauffeur van het busje was iemand anders. Maar goed, de AMV-ster heeft de man wat kunnen oplappen met een zoutoplossing en water. Zo verloren we al weer snel een half uur van de kostbare tijd, dus het bergen van het busje hebben we aan de Afghanen zelf overgelaten. En aangezien deze ’s middags was verdwenen is het ze prima gelukt. Kijk, ze kunnen het wel zonder onze hulp, al denken ze vaak van niet! In Nahrin aangekomen heb ik twee gesprekken gevoerd met de politiecommandant en de districtsgouverneur. Beiden vroegen om hulp voor de stad, omdat deze regelmatig dreigt te overstromen door de hoge waterstand van de rivier. Ik heb aangegeven dat ik er alles aan zal doen om hier eens met een waterspecialist naar te gaan kijken, maar beloftes heb ik jammer genoeg niet kunnen doen. Verder heb ik het bestuur van de moskee $ 100, - gegeven in het kader van Hearts & Minds. In totaal hebben we de moskee $ 500, - beloofd, maar dan moeten ze eerst laten zien dat ze de eerste bijdrage goed besteden. Afgesproken dat de deuren en de kozijnen worden geverfd, dan volgt de rest. Natuurlijk hebben we wat foto’s geschoten om aan deze bijdrage weer wat publiciteit te geven. Verder hebben we op verscheidene scholen kranten uitgedeeld en hebben we een bezoek gebracht aan een oude Russische kazerne, waar militairen van het Afghaanse leger nu de wacht houden. Onderweg werden we door het operatiecentrum van de compound ingelicht over het feit dat er een beschieting heeft plaatsgevonden tussen een konvooi van ons en lokalen in het zuiden van onze provincie. Ik heb de mannen ingelicht en we zijn zo spoedig mogelijk naar de base gegaan. De schrik zit er dan wel weer even in. Woensdag weer druk geweest met het complementeren van het verslag en ’s avonds lang zitten internetten.

Donderdag 7 juli waren er geen missies gepland. De hele dag stond in het teken van het bezoek van de Vaste Kamercommissie van Buitenlandse Zaken. Ik ken niet alle kamerleden bij naam, maar Bert Koenders en Geert Wilders zijn toch twee namen die er voor mij uitspringen. Het zou een bliksembezoek gaan worden van welgeteld 3 uur. Eerst kregen zij een briefing over wat we hier doen, vervolgens hebben ze geluncht met de provinciale gouverneur, tenslotte kregen ze nog wat tijd om vragen te stellen aan ons en wat na te praten. En natuurlijk moesten er foto’s worden gemaakt. Geert Wilders was duidelijk het meest populair, wat foto’s betreft dan. Al met al is het een geslaagd bezoek geweest.

Vrijdag ben ik me gaan voorbereiden op de missie van zaterdag, aangezien ik dan Luitenant Generaal Seijn als gast mee heb op missie. Dit is de commandant van de ISAF militairen op het NAVO hoofdkwartier in Brussel en hij wilde graag eens kijken hoe wij op het uitvoerende niveau opereren. De missie stond in het teken van het bezoeken van wederopbouwprojecten, afgelegen dorpen en het bezoeken van OP West, vanaf hier heb je een heel mooi overzicht over de compound en Pol-e Khomri. Hij was zeer tevreden over wat hij heeft gezien en de samenwerking tussen de luchtmacht en de landmacht. Zondag lowops...

Maandag 11 juli ben ik weer naar Nahrin geweest, Andarab is nog steeds niet bereikbaar en we zullen toch missies moeten uitvoeren. Er was al aangegeven dat de maand juli in het teken zal gaan staan van gastbezoeken. Ook deze missie had ik weer twee gasten mee op missie, de luchtmacht adjudant en de krijgsmacht adjudant. Ik kon het één en ander combineren, zodoende kon er ook iemand van inlichtingen mee die een afspraak had in Nahrin. We hebben de gasten een goed beeld kunnen geven van wat we doen, hebben kebab gegeten in een theehuis en een patrouille gedaan door de stad.

Dinsdag 12 juli was ik missiecommandant van een CIMIC missie. CIMIC staat voor Civil Military Cooperation. Er zijn nu een aantal functioneel specialisten uit Nederland over gekomen die gespecialiseerd zijn in bepaalde vakgebieden. Zo is er iemand die helemaal los is op elektriciteitscentrales, een bestuurskundige, een landbouwspecialist, een bedrijfskundig adviseur en nog wat anderen. Deze functioneel specialisten zijn mensen die vaak jarenlang ervaring hebben in het bedrijfsleven en reserveofficier zijn en dus hun vakantie opofferen om hier aan het werk te gaan. Wij hebben de afgelopen maanden eigenlijk alle projecten waar zij mee aan de gang gaan geïnventariseerd, maar om beeld en geluid te krijgen is het belangrijk dat zij met eigen ogen zien hoe de situatie op bepaalde plekken ervoor staat. Deze keer was onze waterkrachtcentrale specialist mee en dus zijn we door heel Dahana-I-Ghori gereden op zoek naar geschikte locaties voor waterkrachtcentrales. Het heeft een mooie rit en een zeer enthousiaste specialist opgeleverd, want hij zag mogelijkheden genoeg. Woensdag ben ik weer bezig geweest met de voorbereidingen voor donderdag en vrijdag. Ik ga dan op een tweedaagse missie met Roy als plaatsvervanger. Ben hier nog tot ’s avonds laat mee bezig geweest, want er moesten ook weer bedjes, voeding, water, etc, mee. En de ruimte is beperkt, dus is het passen en meten.

Donderdag en vrijdag dus op tweedaagse missie geweest naar Nahrin en Burka. Wederom een CIMIC missie waar wij, de missieteamleden, bekend zijn in het district en dus de functioneel specialisten begeleiden. De moskee in Nahrin was zijn afspraak nagekomen en dus kon ik overgaan tot de overhandiging van de resterende $ 400, -. Jammer is dat gelijk wordt aangegeven dat ook dit niet voldoende is om de moskee op te knappen, dus ik weer uitleggen dat het ook maar een bijdrage is en dat de mensen zelf verantwoordelijk zijn voor het opknappen van hun moskee. Ze waren er wel blij mee. Af en toe denken ze echt dat wij als PRT de hele provincie gaan opbouwen, dat is best wel eens frustrerend. Je moet dan vaak nee verkopen en uitleggen dat we hier in de eerste plaats zijn voor vrede, stabiliteit en veiligheid en dat we ondersteunen waar mogelijk. Om dit duidelijk te maken zijn we ’s avonds het centrum in gelopen op zoek naar een theehuis. Er was er één die behoorlijk vol zat en hier hebben we de PRT film laten zien. Dit is een film met een Afghaanse voice-over waar verteld wordt wie we zijn, wat we doen en waar we vandaan komen. Na de film ben ik in het midden gaan staan en heb gevraagd of er nog vragen zijn. Er kwam toen een leuke discussie op gang die ging over politiek, veiligheid, de geschiedenis en de toekomst van Afghanistan, wat de mensen zelf dienen te doen en onze rol daarbij. Natuurlijk kregen wij ook verwijten dat we heel veel praten en weinig bouwen, maar goed. Ik hoop zelf ook dat nu met de functioneel specialisten hier wat vaart in komt. Vrijdagmiddag waren we op tijd terug in PeK. Net voor de poort werden we nog verrast door een lijk wat in de rivier voorbijdreef. Maar het water stroomde zo snel dat wij niks meer konden doen. Uiteindelijk hoorden we dat het om een vijftienjarige jongen ging die een dag eerder al was vermist. Maar je staat wel even raar te kijken, ik dacht eerst nog: “hebben ze hier ook paspoppen?”, omdat je het gewoon niet verwacht. René was vrijdagochtend weer teruggekomen uit Nederland, dus weer even zitten bijpraten. We slapen weer lekker met z’n tweeën in de trimo, voelde me al zo eenzaam, haha.

Zaterdag 16 juli is er een groepje journalisten uit Nederland gekomen (VARA Radio 1, Het Parool en de Panorama). Zij zijn zaterdagmiddag met Roy even in PeK geweest en naar een ziekenhuis. Zondag zijn ze alledrie met René en mij meegereisd naar Dahana-I-Ghori. Ik ben deze hele dag gefotografeerd en geïnterviewd door de journalist van de Panorama, omdat hij een portret van mij gaat maken. Dus ’s ochtends extra goed geschoren en haartjes in de plooi. Het was een ontzettend stoffige missie, maar wel door het mooiste gebied van onze provincie. De reporters waren zeer tevreden met het door hun verzamelde materiaal en hebben genoten van de dag, net als ik overigens. Eind augustus in de winkel, haha. Ben benieuwd naar het resultaat. Volgende week komen ook RTL5, de Spits en de VPRO nog langs. ’s Avonds een film gekeken in de “trimoscoop”, want René had zijn laptop weer geïnstalleerd.
Aangezien ik zondag dus op pad ben geweest hebben we van maandag maar lowops gemaakt. Dus even lekker uitgeslapen, wasje gedraaid en alles weer wat geordend. Maandagochtend is er nog een ongeluk gebeurd met één van onze voertuigen op weg naar Kabul. Deze is geraakt door een tegemoetkomende bus. De 4 inzittenden hadden wat kneuzingen en schrammen, maar als je de auto ziet had het wel weer erger kunnen aflopen. Dit is voor dit detachement nu het derde incident waar slachtoffers hadden kunnen vallen, maar ik denk dat er toch een geluksengeltje ergens met ons meevliegt. Hopen dat ie nog even blijft.

En vandaag dinsdag, mijn dagboek dus weer bijgewerkt. Vanmiddag ga ik op zoek naar een blinde man die mij ooit heeft aangesproken op het feit dat hij een stoma heeft, maar geen nieuwe zakjes meer. Hij kan daar niet aankomen in Afghanistan en dat is knap irritant leek me zo. Deze heb ik vanuit Nederland op laten sturen en ga vanmiddag dus kijken en rondvragen waar de beste man woont om de pakketjes af te leveren. En nu maar hopen dat ze passen, haha.

Zoals jullie lezen vermaak ik me weer uitstekend…ik ga er nog twee weken van genieten en dan is het finito. Ga ook maar eens beginnen met nadenken over de vakantie!

Tot mails, bels en ziens.

Groetjes Barry

• 19 Juli 2005 - 17:40

Philip:

He Barry,

mooi verhaal weer! Goed dat de Nederlandse pers (eindelijk) bij jullie langs komt. Kunnen ze hier laten zien wat voor goed werk jullie daar verrichten. Tot mails.

• 19 Juli 2005 - 18:19

Harmen:

Barry,

Leuk om te lezen kerel!
    Ben benieuwd naar de resultaten van alle interviews. :) Tot snel.

• 19 Juli 2005 - 20:10

Marjan:

Hoi Barry
    Het aftellen is inderdaad begonnen, nog 2 weekjes en het is echt voorbij. De video heb ik al ingesteld, met de juiste band erin, dan kan je pa er ook nakijken, wat er vanavond op RTL te zien is over jullie. Ik hoop dat ze zich daar voorlopig even rustig houden, zodat er geen rare incidenten meer plaats vinden. Een aanval hier en een schietpartij daar, zo is het wel mooi en iedereen kan het ook nog na vertellen. Nou ik hoor wel weer van je als jullie weer op de een of andere wijze in het nieuws komen en anders tot bels of mails. Groetjes en een knuffel ik x.

• 20 Juli 2005 - 09:13

Dirk:

He Barry,

Nou nog ff dan en dan zit het erweer op. Ik ga nu ook eens vakantie vieren. Succes met de stoma's en tot ziens.

• 20 Juli 2005 - 20:03

Reino:

He Bar, tja inderdaad nog twee weken. Het kan maar beter zover zijn. Nu is het toch maar meer en meer uitkijken naar het einde... Leuk verhaal wederom. Zo te lezen heb je weer het eea meegemaakt. Erg bijzonder allemaal. Wij zijn inmiddels, vanaf vrijdagavond weer terug uit dat schapenland. Nog ff doorbijten en dan weer lekker een biertje drinken.. Nog ff oppassen daar en tot ziens...

• 21 Juli 2005 - 18:40

Suzanne:

he barry,

leuke foto's lijkt me best spannend om daar te zijn. . . doe je rustig aan....

liefs suzanne

• 22 Juli 2005 - 09:38

Jan En Erie:

Heb je de stomaman wel gevonden? Was hij blij? Hoe praat je eigenlijk met al die mensen, gaat dat allemaal via Gijs of zijn collega's?
    Tja, nou gaan we toch maar de Panorama kopen...
    We zijn wel trots op ons neefje hoor! Kom heelhuids terug aub. Doei!

• 22 Juli 2005 - 21:23

Josie:

Heej Barry!!

Alles goed met je? Ik heb je site eens rustig bekeken, nu had ik er eens tijd voor. Je hebt er goed je best op gedaan hoor!!

Als je het allemaal wat rustiger hebt lijkt het me leuk je weer eens te "spreken"!!
    Ik hoor het wel van je!

Succes nog en rustig aan hè?!! ;-)

Groetjes,

Josie

• 23 Juli 2005 - 19:28

Louis:

hoi,zoon weer een mooi stukkie journalistiek wat je op je site hebt neergezet,mooie foto,s erbij en het was weer helemaal toppie ,om er maar eens een moderne kreet in te gooien . was weleen beetje bang dat je na je recup met nog 4weken te gaan meer bezig zou zijn met aftellen en dat je het allemaal wel gezien zou hebben,dat je het niet zo leuk meer zou vinden . maar niets blijkt minder waar,want het enthousiasme viert weer hoogtij en op het laatst nog even op stap met Jan en Alleman en je nog even lekker interessant voelen is ook niet verkeerd. ha ha ha Gelukkig is er tot op heden nog niets aan ernstige incidenten gebeurt ,zover wij het weten. maar aan de andere kant zal ik toch blij zijn dat je weer definitief in NL. bent. dit zal van mij op dit medium wel het laatste bericht zijn,5 minuten terug heb ik je nog over de telefoon gesproken dus zijn we weer helemaal bijgekletst en over een week ben je weer thuis nou de mazzel dan maar weer gr. pa

• 26 Juli 2005 - 16:31

Rubert En Nynke:

Hé Barry,

Je bent gewoon een militair, verpleger en maatschappelijk werker in één. Wie kan dat nou van zichzelf zeggen?! Heb je de man met de stoma nog gevonden?
    Nou geniet er nog maar even van daar. Je gaf tenminste aan dat het wat jou betreft nog wel wat langer mocht duren.
    Je zult hier in Nederland vast snel genoeg je draai weer vinden!

Doei doei

• 30 Juli 2005 - 13:32

Stefan:

hey henk!..
    nog een paar dagen jongen en dan is't weer klaar!.. ik dacht; gelukkig nog ff niet zijn gezicht in beeld, sla ik 't parool vandaag open en rara wie er nu weer in staat.. JIJ..je word nog een echte celeberty jongen!!.. maarre ik zou zeggen.. tot woensdag el compadre!..

• 02 Augustus 2005 - 19:10

Ann:

De laatste krabbel van mij op deze site!
    Raar hoor dat de lange msnsessies nu voorbij zijn
    Ook al gaan andere dingen het wel goed maken ;)
    Party for two is on its way...
    Je kunt niets anders doen dan afwachten, haha
    En mijn belofte al getraceerd in het bericht ;) ?

xx