Mijn 2 weekjes Nederland - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Barry Belle - WaarBenJij.nu Mijn 2 weekjes Nederland - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Barry Belle - WaarBenJij.nu

Mijn 2 weekjes Nederland

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Barry

03 Juli 2005 | Afghanistan, Kabul

Zondag 3 juli

Zo, daar ben ik weer. Het is alweer een tijdje geleden dat ik me via dit medium bij jullie allen heb gemeld. En daar was ook alle reden voor aangezien ik de meeste van jullie tijdens mijn tweeweekse vakantie in Nederland wel heb gezien. Gisteren ben ik weer aangekomen in Afghanistan, deze keer wel binnen 24 uur vanuit Nederland. Nog maar een maandje, 3 augustus is namelijk definitief het einde van mijn uitzending. Het lijkt wel een soort van afscheidstournee, alle districten nog een keertje bezoeken, de mooiste routes nog een keertje rijden, de leukste mensen nog een keer bezoeken en de meest schrijnende gevallen nog een keertje van noodhulp voorzien. Wat mij het meest opvalt is dat het tijdens mijn afwezigheid hier wel heel erg heet is geworden, was het bij mijn vertrek overdag een graad of 40, ondertussen is de 50 graden ook geen uitzondering meer. Weer even wennen dus.

Aangezien mijn 2 weken vakantie voor mij gewoon deel uitmaken van de uitzending en het mij leuk lijkt voor later (lekker cliché, maar goed) om het hele verhaaltje compleet te houden doe ik dus ook verslag van mijn 2 weken Nederland.

Het was zeker geen standaard reis om in Nederland te komen. Ik ben dinsdag 14 juni vertrokken vanuit PeK. Vervolgens vanuit Konduz naar Kabul gevlogen. Het plan was om woensdag met de Luchtmacht vanuit Kabul te vertrekken en woensdagmiddag in Eindhoven aan te komen. Maar aangekomen op Kabul werd al snel duidelijk dat dit plan niet ging lukken. De KDC 10 had geen toestemming om over Turkmenistan te vliegen en zou pas woensdagavond op Kabul aankomen. Het plan werd gewijzigd, donderdag vanuit Kabul naar Eindhoven. Maar ook dit ging niet werken; wederom kregen de vliegers geen toestemming om het luchtruim te betreden en aangezien ze niet eeuwig in Turkije kunnen blijven wachten tot ze wel toestemming krijgen zijn ze onverhoopt teruggekeerd naar Eindhoven. Sta ik dus nog steeds op Kabul, de hele dag vliegtuigjes te kijken die wel landen en die wel opstijgen. De dagen komen we door met een beetje ouwehoeren, poolen, lezen, darten en nog meer nuttige bezigheden.
Het nieuwe plan was dat we zaterdag met de Duitsers weer naar Konduz zouden vliegen om vervolgens via Termez zaterdagavond in Keulen aan te komen. Dus nog 3 dagen hier rondhangen! En er is dus echt niks te doen.
Donderdagochtend werd ineens bekend dat er toch werd geprobeerd om een andere oplossing te bedenken. Er waren tickets geregeld om via New Delhi, India, te vliegen. Dit werd voor ons pas heel laat bekend gesteld, ik zat net te lunchen. Ik moest (samen met nog 3 collega’s) direct mijn spullen pakken, dus eten maar laten staan en met een auto werden we naar het vliegtuig gereden waar alle overige passagiers al aan het boarden waren. Nog even snel door de douane en ong. 30 min na de eerste melding zaten we in de lucht. Op naar New Delhi. Ik was er nog nooit geweest, dus vond het allang best. Het was een uurtje of 2 vliegen en donderdagmiddag kwamen we aan in India. Helaas mochten we niet van het internationale gedeelte af. Dus hebben we een uurtje of 8 rondgehangen op de luchthaven, even wat gegeten en natuurlijk ons eerste biertje weer gedronken, of waren het er 2? Om 01.00 uur vlogen we met de KLM naar Amsterdam waar ik vrijdagochtend om 06.00 uur aankwam. Daar stond netjes een taxi met chauffeur voor me klaar die me om 08.30 uur in Borger bij moeders afleverde. Hulde, er was deze keer iets goed geregeld.

En dus was ik weer thuis..bakkie koffie stond al klaar. Stefan zat nog in Arnhem, want de treinen staakten en mijn vader kwam ook zaterdag pas. ’s Middags even boodschappen wezen doen, ijsje eten op het terras en Nederland weer even op me laten inwerken. Vrijdagavond natuurlijk even de kroeg in en zaterdagochtend Stefan opgehaald in Emmen van het station. Met hem op het terras gezeten en gelijk maar nieuwe kleren gekocht.

Wat mij het meeste is opgevallen, vooral de eerste 2 dagen, is dat er gewoon helemaal niets veranderd. Dezelfde mensen achter de kassa bij Albert Heijn, dezelfde mensen in de kroeg en hetzelfde ritueel als je bij je vrienden binnenstapt..biertje!? Op zich logisch ook, maar toch apart als je 3,5 maand in een totaal andere wereld bivakkeert. Het zou ook niet best wezen als er van alles zou veranderen, maar goed, het is een constatering.

Zaterdagmiddag mijn vader uit Hoogezand gehaald en zo was het gezinnetje weer compleet. Vanaf dat ik vrijdag thuis was is het mooi weer geworden in Nederland (wat het vervolgens 2 weken is geweest) en was het dus zaterdag BBQ-en geblazen. Erg geslaagd.
Zaterdagavond naar de kroeg met Jakko en zondag relaxen. Maandag de 20ste met Björn naar het strand van Bloemendaal geweest. Lekker een duik genomen in de Noordzee en genoten van alles wat over het strand paradeert. Toch anders dan het straatbeeld in PeK…
Dinsdag ben ik naar Arnhem gegaan waar ik het huisje van Philip en Linda heb bekeken. Leuk hoor! Vervolgens met Philip een terrasje gepakt op de Korenmarkt, ’s avonds met beide bij hen thuis gegeten. Later op de avond naar Stefan gegaan, wederom op naar de Korenmarkt waar het, vanwege het mooie weer, nog tot in de late uurtjes erg gezellig en druk was.
Woensdag naar Breda, ook daar had ik nog iemand te bezoeken, iemand die ik nog niet eerder had gezien…de kleine Kjell. De kersverse zoon van Gerrit en Kim (ik had een kaartje ontvangen in Afghanistan, maar op kraamvisite werd wat lastig) moest natuurlijk nog een cadeautje krijgen. Gerrit had zelfs vrijgenomen vandaag. Het was wederom een supermiddagje op de Grote Markt in Breda, zelfs nog even achter de kinderwagen gelopen. Woensdagavond nog naar Leeuwarden gereden waar ik met Rein (mijn steun en toeverlaat tijdens de uitzending, tevens interieurverzorger, plantenwatergever en postdoorzender) had afgesproken. Lekker op het nog drukke terras voor de Dikke van Dale gezeten. Donderdagochtend dus maar uitgeslapen, ’s middags een bezoek gebracht aan de vliegbasis en weer even met iedereen bijgepraat. Ook hier is maar weinig veranderd, behalve dat we zijn verhuisd naar een ander kantoor. Donderdagavond was niet gezellig, haha. Ik had namelijk afgesproken met de Kale en dat eindigt standaard in keihard zuipen…zo ook deze keer. Om 17.30 uur beginnen op het terras en dan om 02.00 uur opstaan om nog naar een andere kroeg te gaan is niet handig…auw. Op het terras sloten zich al snel meerdere collega’s bij ons aan en werd het met een man (en vrouw) of 8 nog een hele geslaagde avond.
Vrijdag kon ik tot ergens in de middag niet zo veel, dus dat heb ik ook maar niet geprobeerd. Vrijdagavond moest ik mij van Jimmy om 18.00 uur in Den Bosch melden. Dus dat deed ik braaf. Gerrit was er ook en Jimmy had een restaurantje ergens achteraf gereserveerd. Voor 30 euro onbeperkt eten en drinken..dat klonk niet verkeerd en dat was het ook niet! Om 22.00 uur de taxi naar de stad genomen, waar Gerrit om 02.00 uur al afhaakte. Die is als papa niks meer gewend waarschijnlijk. Met Jimmy nog maar een paar uurtjes doorgegaan.
Zaterdag vierde mijn vader zijn verjaardag en dus was ik weer terug in Borger. Daar waren ook mijn beide oma’s aanwezig, deze konden natuurlijk niet ontbreken tijdens de recup. Het rondje Nederland zat erop. Alhoewel, ik was nu al in aardig wat steden geweest, alleen ontbrak Groningen nog. Zaterdagavond dus met Björn, Anja, Harmen, Rubert en Nynke de stad ingetrokken, voor de afwisseling zijn we maar eens op het terras gaan zitten, had ik namelijk nog niet zoveel gedaan deze week. Ook deze avond had een groot reünie gehalte, zelfs met Jasper, ruim 2 jaar niet gesproken, was het bijna weer als vanouds.
Zondag weer uitgeslapen, nog even naar een meertje geweest in het bos bij Borger. ’s Avonds afscheid genomen van Stefan die voor 5 weken naar Noorwegen is vertrokken vanwege stage.

Maandag en dinsdag had ik in eerste instantie niet zo veel gepland, ik zou woensdagochtend weer vertrekken naar Afghanistan, dus even 2 daagjes rustig aan. Maandagmiddag even gebeld met de Luchtmacht of er vervoer was geregeld naar Eindhoven voor woensdagochtend: “Goh meneer Le Belle, goed dat u even belt, wij dachten dat u al op de hoogte was dat u vrijdag pas vertrekt”. Communicatie...het is een vak apart. Maar goed, 2 dagen extra in Nederland, ik zat er niet zo mee. Maandagavond zijn Joop en Gerda nog op bezoek geweest en brachten het nodige leesvoor voor de komende maand met zich mee. Nog bedankt!
Dinsdagavond met Rubert en Nynke afgesproken om bij hun te eten in Groningen. Nynke, het was erg lekker hoor! Vervolgens had ik nog in de stad afgesproken en dat was ook meer dan geslaagd. Vervolgens nog naar Leeuwarden gereden, woensdag een beetje gewinkeld, ’s middags weer even op de vliegbasis met Dennis afgesproken en daar vervolgens gebarbecued. Woensdagavond mijn oom en tante bezocht in Harlingen, ze wonen vlak bij, maar om de één of andere reden heb ik ze sinds ik in Leeuwarden woon niet eerder bezocht. Het was zelfs zo gezellig dat ik er pas om 00.30 uur vandaan reed.
Donderdag was het dan echt weer de hoogste tijd om afscheid te nemen van mijn huisje in Leeuwarden. ’s Middags nog even lekker een koppie thee gedronken in Groningen en vervolgens naar Borger. Toevallig was mijn vader ook in de buurt en dus konden we nog even met z’n drieën eten. Nog snel een bakkie gedaan bij Harmen en op tijd naar bed. Tenminste, dat was de bedoeling, maar voor je alles hebt nagelopen ben je zo weer 2 uur verder. Uiteindelijk lag ik er om 00.00 uur in en om 04.00 uur ging de wekker weer.

Ik werd weer keurig opgehaald door een taxi met chauffeur uit Borger en naar Vliegbasis de Peel gebracht. Vervolgens heb ik een zelfde heenreis gehad als in maart, dus via Keulen naar Termez, daar overnacht en de volgende dag, gisteren dus, van Termez naar Konduz gevlogen waar ik werd opgehaald. Daar nog even een half uurtje met Harro kunnen praten, want die gaat de komende twee weken op recup. Ik hoop dat zijn heenreis naar Nederland een stuk voorspoediger verloopt dan die van mij.
Gisteravond ben ik maar op tijd naar bed gegaan, want na de tweede nacht met max. 4 uur slaap houdt het bij mij ook een keertje op.
Vandaag is het lowops en thuisfrontdag op Vliegbasis de Peel. Ik verwacht geen gasten, haha. Heb net iedereen gezien.

Al met al heb ik twee heerlijke weken in Nederland gehad. Het was super om iedereen weer even gezien te hebben. Ik heb er zin in om hier nog even een maandje hard aan de slag te gaan, weet zeker dat de tijd vliegt en voor ik het weet ben ik weer thuis.
Iedereen bedankt en tot snel!

Groetjes Barry

  • 03 Juli 2005 - 16:21

    Philip:

    Barry, zo te lezen heb je het aardig druk gehad tijdens de recup. Veel kilometers gemaakt en veel bier gedronken. Succes de laatste maand!

  • 03 Juli 2005 - 17:08

    Marjan:

    Zo hier zijn we weer, dat was weer een mooi stuk van de vertrouwde redactie. Zo te lezen hoef ik me geen zorgen te maken wanneer je definitief weer naar huis komt. Geen diep gat of enorme verveling, je dagen vul je productief op kun je wel stellen. En zo hoort het ook leven, en voor straks een beetje werken en veel genieten. Maak er nog maar een paar mooie weken van en we zien je gauw weer. De groetjes dikke kus ik x

  • 03 Juli 2005 - 17:39

    Kim:

    ha Barry,
    nog ff een maandje ertegen aan en dan weer terug. Zou leuk zijn als je via Kabul vliegt, want dan zie ik je nog. Heel veel succes en plezier en we msnen wel weer.
    groetjes

  • 03 Juli 2005 - 19:27

    Jim:

    Ik zal donderdag naar je zwaaien als ik over je heen vlieg! Ik vond het leuk dat je er even was en we zien elkaar wel weer als ik terug ben van mijn uitzending haha. Mzzl,

    Jimmy

  • 04 Juli 2005 - 08:13

    Jelte:

    Dag Barry,

    Jammer dat je Heren 3 hebt gemist.. of heb ik dat gemist? Maar ja, je had nou eenmaal maar twee weken. Succes met de 50 graden en wellicht to over een maand!
    Groet Jelte

  • 04 Juli 2005 - 08:35

    Nynke:

    Hé Barry,

    Fijn dat je zo lekker hebt gegeten bij ons! Wel grappig om te lezen wat je in Nederland hebt beleefd en ook goed beschreven ;-)
    Nou veel plezier de laatste maand! Ik hoop dat je het warme weer een beetje volhoudt.
    Moest je nog afkicken van al het bier?

    Tot na onze vakantie!

    Groetjes Nynke

  • 04 Juli 2005 - 09:18

    Ann:

    bij deze dan... ;)
    Compu heeft gister wel overuren gemaakt... zo erg dat hij nu beetje aan het flippen is...als ik shift druk dan krijg ik dit )_P{:"? en het hele beeldscherm verspringt dan... = niet goed, argh word er niet goed van.
    oh en om nog antwoord te geven op je vraag: met een glimlach op mijn gezicht hoor, haha

    xx

  • 04 Juli 2005 - 17:24

    Dorm (Darmkanaalbehandeling Voor Jimmy):

    He Barry leuk om te horen dat alles goed is gegaan in NL, had nog even gehoopt je op de Open Dagen te zien maar ik zie dat Air Eindhoven het weer stevig heeft opgekloot. Ach, je bent uiteindelijk thuis gekomen. Als je terugbent, ben je ook van harte uitgenodigd bij Danielle en mij in ons nieuw huis in Uden. Biertje pakken op een echt ujes terrasjes???
    Gr,
    DOrm

  • 04 Juli 2005 - 17:53

    Jimmy:

    brave dorm

  • 05 Juli 2005 - 18:25

    Jan En Erie:

    Wat een leuk en uitge-breid vakantieverslag. En wat leuk dat het bij die oom en tante zo gezellig was! Zo'n babietje op schoot staat je wel hoor! Jan zal internetoma op een schijfje zetten dan kan ze zichzelf op haar DVD-speler bewonderen. Heel geinig.Op dit moment is hij druk met de BBQ op een 3-master ergens in de buurt van Staveren. Dit is zijn laatste lerarenschoolreisje.Veel groetjes en succes de laatste weekjes.

  • 06 Juli 2005 - 19:06

    Ruubje:

    He lekker ding!

    Iedereen op de foto en wij niet?? Mooi is dat zeg...
    Wel leuk om de avonturen van Barry in Nederland te lezen.

    Mzzl

  • 07 Juli 2005 - 08:30

    Reino:

    Leuk Barry wederom zo'n reisverslag, maar dan nu gehouden in Nederland. Dit moet je na je uitzending gewoon blijven doen, leuk.... Mijn reis naar Kabul is ook alweer uitgesteld (2x). Ipv do ochtend en avond is het nu misschien... vrijdag geworden... Ik mis net zoals Ruubje de foto, maar misschien heb je, muv de kale, alleen de knappe mensen erop gezet, haha.. He kerel, hou je nog ff haaks en tot over een kleine maand. Later!

  • 11 Juli 2005 - 18:00

    Harro:

    Barry, even via jou site een berichtje aan jullie allen. Ik mis jullie niet, ik ben elke avond dronken en in de war en ik word stevig uit elkaar getrokken...hahhaha.
    Ik hoorde van het schietincident...of zullen we dit ook gewoon maar een aanslag noemen (details via de mail svp), pas in ieder geval op het gevaar is nog niet geweken en jullie moeten het nu even zonder mij stellen. Tot over een paar dagen...of mogelijk iets later volgens het ICDP.
    Oja, Jan een beetje rustigaan daar hè (en je niet teveel opwinden), nog ff en dan is ie weer terug;-)

    Groeten uit een met zon, alcohol en lekker eten overgoten Gran Canaria!!!!!

  • 11 Juli 2005 - 19:23

    De Missieteams:

    He Harro,

    lekker bezig man! Zoals het hoort en zoals het is afgesproken. Genieten zul je! We hopen dat je Els een klein beetje spaart, haha. Jan heeft nog nooit zulke goede effectieve missies gehad, dus..tsja..daar zullen we even aan moeten werken ;), maar dat gaat goed komen. Kom maar weer snel terug en drink er een op ons!!

    De missieteams

  • 12 Juli 2005 - 17:55

    Ann:

    zal t nog even netjes doen...

    dag dag

    xx

  • 12 Juli 2005 - 19:56

    Harmen:

    Een beetje late reactie van deze kant. ;)
    Een gezellige 2 weken! Je moest natuurlijk heel wat inhalen. Succes de komende weken nog. Zie je weer in Augustus.

    Groeten

  • 16 Juli 2005 - 17:57

    Josie:

    Heej leuke site van je hoor!! Veel succes nog in Afghanistan!
    Greetz, Josie

  • 17 Juli 2005 - 02:50

    Ann:

    pfieuw...leuk hoor! nu echt bedje op zoeken...Doen we (dunnetjes) zeker over. oi, dit komt niet goed morgen....
    Truste voor mij, goedemorgen voor jou...

    Knuffel, Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barry
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 80470

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: